Båten är vänd och vi ser att relingslisten har släppt i aktern och är sönderslagen.
Relingslisten söndertrasad på styrbordssida.
Relingslisten sönderslagen i stäven, listen måste bort för att kunna se hur mycket laminat som är skadat och vad som skall repareras och sedan ersättas med ny relingslist. Först drar vi bort den vita spränglisten som bara är inträngd i den svarta listen sitter fast med popnit som vi borrar bort och sedan drar vi bort listen.
Nu ser vi att fukt har gått in i akterspegeln och förstärkningen av plywood som är inlaminerad har ruttnat och fallit isär vilket innebär att akterspegel och däcksdel inte sitter ihop längre.
Nu ser vi att fukt har gått in i akterspegeln och förstärkningen av plywood som är inlaminerad har ruttnat och fallit isär vilket innebär att akterspegel och däcksdel inte sitter ihop längre.
Nu ser vi att fukt har gått in i akterspegeln och förstärkningen av plywood som är inlaminerad har ruttnat och fallit isär vilket innebär att akterspegel och däcksdel inte sitter ihop längre.
Här ser vi att flänsen som relingslisten varit fäst vid är skadad på flera ställen. Men däcksdel och skrov sitter stabilt ihop utom vid akterspegeln.
Här ser vi att flänsen som relingslisten varit fäst vid är skadad på flera ställen. Men däcksdel och skrov sitter stabilt ihop utom vid akterspegeln.
Här ser vi att flänsen som relingslisten varit fäst vid är skadad på flera ställen. Men däcksdel och skrov sitter stabilt ihop utom vid akterspegeln.
Här ser vi att flänsen som relingslisten varit fäst vid är skadad på flera ställen. Men däcksdel och skrov sitter stabilt ihop utom vid akterspegeln.
Vi testar med tvingar att vi kan få ihop akterspegeln med däcksdelen.
Vi testar med tvingar att vi kan få ihop akterspegeln med däcksdelen.
Vi testar med tvingar att vi kan få ihop akterspegeln med däcksdelen.
Bilden tagen i stuvluckan mot akterspegeln där vi ser att inre laminatet mot akterspegeln är intakt. Nu gäller det att fylla tomrummet efter plywooden.
Vi börjar med att täcka golvet och maskera akterspegeln då det kommer att jäsa över av fyllningen.
Vi börjar med att täcka golvet och maskera akterspegeln då det kommer att jäsa över av fyllningen.
Vi trycker ner kilar så långt det går, rensar bort rester efter plywooden så mycket man kommer åt.
Nu skall vi göra en mix av polyester och glasfiberflock.
Glasfiberflock är glasfibertråd som är huggen i korta bitar.
Glasfiberflock är glasfibertråd som är huggen i korta bitar.
Glasfiberflock är glasfibertråd som är huggen i korta bitar.
Fiberfix polyesterplast är omättad polyester det vill säga innehåller kemiska reaktiva grupper vilka under lämpliga betingelser kan bringas till övergång från flytande till fast tillstånd, alltså härda.
Fiberfix flytande härdare för polyester levereras i små förpackningar där mätkopp ingår. Fiberfix flytande härdare för polyester kan levereras i större förpackning och då rekommenderas Fiberfix härdarflaska med mätglas.
Häll upp polyester och räkna med att det går åt ca 0,5-0,7 kg per kvadratmeter beroende på hur hårt man kan pressa ihop aktern. I det här fallet blada hellre för mycket än för lite. Häll över en liten den av flocken, var försiktig ta inte för mycket utan ta lite i taget.
Rör om ordentligt, man märker att det blir tjockare under tiden man rör om. Tänk på att det måste gå att hälla ner i utrymmet som skall fyllas, tycker man att det är för löst tillsätt mer flock och rör om tills man är nöjd.
Tillsätt härdare 2% beräknat på mängden polyester.
Rör om noggrant utifrån kanten och inåt.
Vid placering av kilarna, tänk på att det måste vara utrymme mellan dem för att komma åt med blandkärlet att hälla.
Häll ner blandningen på flera ställen och tänk på att inte fylla ända upp till kanten.
Använd rörpinne eller liknande att peta ner fyllningen.
Använd rörpinne eller liknande att peta ner fyllningen.
Använd rörpinne eller liknande att peta ner fyllningen.
Nu tar vi bort kilarna.
Nu tar vi bort kilarna.
Nu har vi möjlighet att justera om vi ser några djupa tomrum.
Nu har vi möjlighet att justera om vi ser några djupa tomrum.
Nu klämmer vi åt med tvingar och om det jäser över hela vägen är det fyllt. Det är nu det är bra om vi har maskerat aktern ordentligt. Vi låter det härda ett dygn.
Nu klämmer vi åt med tvingar och om det jäser över hela vägen är det fyllt. Det är nu det är bra om vi har maskerat aktern ordentligt. Vi låter det härda ett dygn.
Nu klämmer vi åt med tvingar och om det jäser över hela vägen är det fyllt. Det är nu det är bra om vi har maskerat aktern ordentligt. Vi låter det härda ett dygn.
Nu klämmer vi åt med tvingar och om det jäser över hela vägen är det fyllt. Det är nu det är bra om vi har maskerat aktern ordentligt. Vi låter det härda ett dygn.
När vi plockat bort tvingar och maskering har vi finishjobbet kvar.
När vi plockat bort tvingar och maskering har vi finishjobbet kvar.
När vi plockat bort tvingar och maskering har vi finishjobbet kvar.
När vi plockat bort tvingar och maskering har vi finishjobbet kvar.
Med en grov fil eller rasp tar vi bort det som pressats fram efter det ruggar vi ytan ca 5 cm ner på akterspegeln med sandpapper förslagsvis 120 korns.
Med en grov fil eller rasp tar vi bort det som pressats fram efter det ruggar vi ytan ca 5 cm ner på akterspegeln med sandpapper förslagsvis 120 korns.
Vi torkar av ytan som vi slipat med aceton, tänk på att det måste vara ren aceton, sedan maskerar vi ovanpå däckskanten samt cirka 5 cm ner på akterspegeln.
Nu är det dags att använda Fiberfix reparationskit för gelcoatskador. Gelcoatspacklet finns i alla nu kända kulörer. Kartongen innehåller 100 gram spackel, fast härdare i tub samt blandkopp och blandspade. Det går att använda flytande härdare men risken är att den späder ut och gör spacklet för löst.
Eftersom det är för mycket att spackla tömmer vi över spacklet i en större blandkopp så vi lättare kan blanda allt med härdaren och komma åt med spackelspaden.
Rör noga från kanterna inåt mitten.
Vi lägger på spacklet med en stålspackel.
Vi stryker ut det på akterspegeln.
Jämnar till överkanten.
Spacklet applicerat över hela uppkanten på akterspegeln.
Spacklet applicerat över hela uppkanten på akterspegeln.
När vi är nöjda med spacklingen tar vi bort maskeringstejpen innan spacklet gelar.
Nu får det härda ut ordentligt helst över natt.
Nu är det dags att slipa ner allt överflödigt spackel. Använd 60 till 120 kornspaper.
Vi rundar till övergången mellan akterspegel och däcksdel.
Vi rundar till övergången mellan akterspegel och däcksdel.
Fukta en trasa med ren aceton och torka rent ytan som vi måste spackla en gång till.
Blanda en liten sats gelcoatspackel i blandkoppen som medföljer satsen.
Tillsätt härdare ca 2%.
Rör om noga.
Lägg på spackel med blandspaden där vi inte lyckats fylla ut helt vid första spacklingen.
Stryk ut med gummispackel så det fyller alla håligheter.
Spacklet utslätat med gummispackel och skall nu härda.
När spacklet härdat slipar vi ner det grövsta med 80 korns papper.
Är vi nöjda vattenslipar vi det sista med 300korns vattenslip papper.
Vi avslutar med att stryka på autosol och polera bort mattheten efter vattenslipningen.
Pensla på autosol på en halv kvadrat åt gången.
Polera med maskin, var försiktig så det inte blir för varmt.
Nu har vi skruvat fast plattan som utombordaren skall stödjas mot samt tagit upp avrinnings hål från motorbrunn. Från däckskanten och cirka 10cm ner kommer vi att topcoatera innan vi monterar relingslisten som går ner ca 50cm på akterspegeln.