Steg 1 av 73

Båten är vänd och vi ser att relingslisten har släppt i aktern och är sönderslagen.

Steg 2 av 73

Relingslisten söndertrasad på styrbordssida.

Steg 3 av 73

Relingslisten sönderslagen i stäven, listen måste bort för att kunna se hur mycket laminat som är skadat och vad som skall repareras och sedan ersättas med ny relingslist. Först drar vi bort den vita spränglisten som bara är inträngd i den svarta listen sitter fast med popnit som vi borrar bort och sedan drar vi bort listen.

Steg 4 av 73

Nu ser vi att fukt har gått in i akterspegeln och förstärkningen av plywood som är inlaminerad har ruttnat och fallit isär vilket innebär att akterspegel och däcksdel inte sitter ihop längre.

Steg 5 av 73

Nu ser vi att fukt har gått in i akterspegeln och förstärkningen av plywood som är inlaminerad har ruttnat och fallit isär vilket innebär att akterspegel och däcksdel inte sitter ihop längre.

Steg 6 av 73

Nu ser vi att fukt har gått in i akterspegeln och förstärkningen av plywood som är inlaminerad har ruttnat och fallit isär vilket innebär att akterspegel och däcksdel inte sitter ihop längre.

Steg 7 av 73

Här ser vi att flänsen som relingslisten varit fäst vid är skadad på flera ställen. Men däcksdel och skrov sitter stabilt ihop utom vid akterspegeln.

Steg 8 av 73

Här ser vi att flänsen som relingslisten varit fäst vid är skadad på flera ställen. Men däcksdel och skrov sitter stabilt ihop utom vid akterspegeln.

Steg 9 av 73

Här ser vi att flänsen som relingslisten varit fäst vid är skadad på flera ställen. Men däcksdel och skrov sitter stabilt ihop utom vid akterspegeln.

Steg 10 av 73

Här ser vi att flänsen som relingslisten varit fäst vid är skadad på flera ställen. Men däcksdel och skrov sitter stabilt ihop utom vid akterspegeln.

Steg 11 av 73

Vi testar med tvingar att vi kan få ihop akterspegeln med däcksdelen.

Steg 12 av 73

Vi testar med tvingar att vi kan få ihop akterspegeln med däcksdelen.

Steg 13 av 73

Vi testar med tvingar att vi kan få ihop akterspegeln med däcksdelen.

Steg 14 av 73

Bilden tagen i stuvluckan mot akterspegeln där vi ser att inre laminatet mot akterspegeln är intakt. Nu gäller det att fylla tomrummet efter plywooden.

Steg 15 av 73

Vi börjar med att täcka golvet och maskera akterspegeln då det kommer att jäsa över av fyllningen.

Steg 16 av 73

Vi börjar med att täcka golvet och maskera akterspegeln då det kommer att jäsa över av fyllningen.

Steg 17 av 73

Vi trycker ner kilar så långt det går, rensar bort rester efter plywooden så mycket man kommer åt.

Steg 18 av 73

Nu skall vi göra en mix av polyester och glasfiberflock.

Steg 19 av 73

Glasfiberflock är glasfibertråd som är huggen i korta bitar.

Steg 20 av 73

Glasfiberflock är glasfibertråd som är huggen i korta bitar.

Steg 21 av 73

Glasfiberflock är glasfibertråd som är huggen i korta bitar.

Steg 22 av 73

Fiberfix polyesterplast är omättad polyester det vill säga innehåller kemiska reaktiva grupper vilka under lämpliga betingelser kan bringas till övergång från flytande till fast tillstånd, alltså härda.

Steg 23 av 73

Fiberfix flytande härdare för polyester levereras i små förpackningar där mätkopp ingår. Fiberfix flytande härdare för polyester kan levereras i större förpackning och då rekommenderas Fiberfix härdarflaska med mätglas.

Steg 24 av 73

Häll upp polyester och räkna med att det går åt ca 0,5-0,7 kg per kvadratmeter beroende på hur hårt man kan pressa ihop aktern. I det här fallet blada hellre för mycket än för lite. Häll över en liten den av flocken, var försiktig ta inte för mycket utan ta lite i taget.

Steg 25 av 73

Rör om ordentligt, man märker att det blir tjockare under tiden man rör om. Tänk på att det måste gå att hälla ner i utrymmet som skall fyllas, tycker man att det är för löst tillsätt mer flock och rör om tills man är nöjd.

Steg 26 av 73

Tillsätt härdare 2% beräknat på mängden polyester.

Steg 27 av 73

Rör om noggrant utifrån kanten och inåt.

Steg 28 av 73

Vid placering av kilarna, tänk på att det måste vara utrymme mellan dem för att komma åt med blandkärlet att hälla.

Steg 29 av 73

Häll ner blandningen på flera ställen och tänk på att inte fylla ända upp till kanten.

Steg 30 av 73

Använd rörpinne eller liknande att peta ner fyllningen.

Steg 31 av 73

Använd rörpinne eller liknande att peta ner fyllningen.

Steg 32 av 73

Använd rörpinne eller liknande att peta ner fyllningen.

Steg 33 av 73

Nu tar vi bort kilarna.

Steg 34 av 73

Nu tar vi bort kilarna.

Steg 35 av 73

Nu har vi möjlighet att justera om vi ser några djupa tomrum.

Steg 36 av 73

Nu har vi möjlighet att justera om vi ser några djupa tomrum.

Steg 37 av 73

Nu klämmer vi åt med tvingar och om det jäser över hela vägen är det fyllt. Det är nu det är bra om vi har maskerat aktern ordentligt. Vi låter det härda ett dygn.

Steg 38 av 73

Nu klämmer vi åt med tvingar och om det jäser över hela vägen är det fyllt. Det är nu det är bra om vi har maskerat aktern ordentligt. Vi låter det härda ett dygn.

Steg 39 av 73

Nu klämmer vi åt med tvingar och om det jäser över hela vägen är det fyllt. Det är nu det är bra om vi har maskerat aktern ordentligt. Vi låter det härda ett dygn.

Steg 40 av 73

Nu klämmer vi åt med tvingar och om det jäser över hela vägen är det fyllt. Det är nu det är bra om vi har maskerat aktern ordentligt. Vi låter det härda ett dygn.

Steg 41 av 73

När vi plockat bort tvingar och maskering har vi finishjobbet kvar.

Steg 42 av 73

När vi plockat bort tvingar och maskering har vi finishjobbet kvar.

Steg 43 av 73

När vi plockat bort tvingar och maskering har vi finishjobbet kvar.

Steg 44 av 73

När vi plockat bort tvingar och maskering har vi finishjobbet kvar.

Steg 45 av 73

Med en grov fil eller rasp tar vi bort det som pressats fram efter det ruggar vi ytan ca 5 cm ner på akterspegeln med sandpapper förslagsvis 120 korns.

Steg 46 av 73

Med en grov fil eller rasp tar vi bort det som pressats fram efter det ruggar vi ytan ca 5 cm ner på akterspegeln med sandpapper förslagsvis 120 korns.

Steg 47 av 73

Vi torkar av ytan som vi slipat med aceton, tänk på att det måste vara ren aceton, sedan maskerar vi ovanpå däckskanten samt cirka 5 cm ner på akterspegeln.

Steg 48 av 73

Nu är det dags att använda Fiberfix reparationskit för gelcoatskador. Gelcoatspacklet finns i alla nu kända kulörer. Kartongen innehåller 100 gram spackel, fast härdare i tub samt blandkopp och blandspade. Det går att använda flytande härdare men risken är att den späder ut och gör spacklet för löst.

Steg 49 av 73

Eftersom det är för mycket att spackla tömmer vi över spacklet i en större blandkopp så vi lättare kan blanda allt med härdaren och komma åt med spackelspaden.

Steg 50 av 73

Rör noga från kanterna inåt mitten.

Steg 51 av 73

Vi lägger på spacklet med en stålspackel.

Steg 52 av 73

Vi stryker ut det på akterspegeln.

Steg 53 av 73

Jämnar till överkanten.

Steg 54 av 73

Spacklet applicerat över hela uppkanten på akterspegeln.

Steg 55 av 73

Spacklet applicerat över hela uppkanten på akterspegeln.

Steg 56 av 73

När vi är nöjda med spacklingen tar vi bort maskeringstejpen innan spacklet gelar.

Steg 57 av 73

Nu får det härda ut ordentligt helst över natt.

Steg 58 av 73

Nu är det dags att slipa ner allt överflödigt spackel. Använd 60 till 120 kornspaper.

Steg 59 av 73

Vi rundar till övergången mellan akterspegel och däcksdel.

Steg 60 av 73

Vi rundar till övergången mellan akterspegel och däcksdel.

Steg 61 av 73

Fukta en trasa med ren aceton och torka rent ytan som vi måste spackla en gång till.

Steg 62 av 73

Blanda en liten sats gelcoatspackel i blandkoppen som medföljer satsen.

Steg 63 av 73

Tillsätt härdare ca 2%.

Steg 64 av 73

Rör om noga.

Steg 65 av 73

Lägg på spackel med blandspaden där vi inte lyckats fylla ut helt vid första spacklingen.

Steg 66 av 73

Stryk ut med gummispackel så det fyller alla håligheter.

Steg 67 av 73

Spacklet utslätat med gummispackel och skall nu härda.

Steg 68 av 73

När spacklet härdat slipar vi ner det grövsta med 80 korns papper.

Steg 69 av 73

Är vi nöjda vattenslipar vi det sista med 300korns vattenslip papper.

Steg 70 av 73

Vi avslutar med att stryka på autosol och polera bort mattheten efter vattenslipningen.

Steg 71 av 73

Pensla på autosol på en halv kvadrat åt gången.

Steg 72 av 73

Polera med maskin, var försiktig så det inte blir för varmt.

Steg 73 av 73

Nu har vi skruvat fast plattan som utombordaren skall stödjas mot samt tagit upp avrinnings hål från motorbrunn. Från däckskanten och cirka 10cm ner kommer vi att topcoatera innan vi monterar relingslisten som går ner ca 50cm på akterspegeln.