Friborden är hårt beväxta vilket inte gått bort vid tvättning så en renpolering krävs för att se hur ytfinishen är. Utrustning som underlättar arbetet. Liten maskin för slipstift, polermaskin, slipkloss, olika vattenslipapper 300-600korns, stålspacklar i olika storlekar beroende på skadornas storlek samt en gummispackel, autosol till polering, aceton för rengöring av både verktyg och ytor som skall repareras. Tänk på att det måste vara ren aceton och allra viktigast FIBERFIX reparationskit för reparation av gelcoatskador.
Vi använder autosol kromglans vilket har bra polerförmåga och skadar inte gelcoaten.
Vi stryker på ett tunt lager autosol med pensel, ca en halv kvadratmeter.
Vi arbetar över ytan med polermaskin tills vi har fått bort lort och beväxning och gelcoaten är blank, rester av autosol torkar vi bort med trasa eller torkpapper. Tänk på att inte polera för hårt på en fläck utan rör polermaskinen hela tiden och tryck inte för hårt. Risken om vi polerar för hårt på en fläck är att vi alstrar så hög värme så att vi får en reaktion i gelcoat och laminat, vilket kan ge blåsor i gelcoatskiktet oavsett båtens ålder.
Så här ser ytan ut när båten legat ute utan täckning bland björk, tall och gran i 10 år.
Pensa på autosol.
Lagom yta och mängd.
Polera och torka av.
Inte illa för en båt som fått mycket stryk, lite omvårdnad och är ca 35 år. Inte dåligt att dekalen hänger med.
Halva akterspegeln polerad.
Akterspegeln klar.
Efter en timmes polerande blev resultatet riktigt bra. Avsyning skador som bör repareras på friborden.
Hörn höger sida akterspegel, gelcoat bortslagen.
Slipas rent med slipstift.
Klart för reparation.
Hörn vänster sida akterspegel, gelcoat bortslagen.
Renslipat med slipstift klart för reparation.
Urslag gelcoat och repa i slaget på fribordet.
Renslipat med slipstift.
Krackelering i gelcoaten på fribordet.
Renslipas noga så kontroll att inga sprickor finns i laminatet, om sprickor finns i laminat måste det förstärkas med polyester och glasfiber, här fanns inga sprickor.
Repor, skavmärken och sprickor på fribordet men bara i gelcoaten inte i laminatet över en stor yta.
Renslipat med slipstift.
Torka alla urslipade skador med en trasa eller torkpapper fuktat med ren aceton inte nagellacksaceton.
Torka alla urslipade skador med en trasa eller torkpapper fuktat med aceton.
Maskera med maskeringstape runt alla skador.
Maskera med maskeringstape runt alla skador.
Maskera med maskeringstape runt alla skador.
Maskera med maskeringstape runt alla skador.
Maskera med maskeringstape runt alla skador.
Nu är det dags att använda Fiberfix reparationskit för gelcoatskador.
Gelcoatspacklet finns i alla nu kända kulörer.
Kartongen innehåller 100gram spackel, fast härdare i tub, samt blandkopp o blandspade.
Det går att använda flytande härdare men risken är att den späder ut och gör spacklet för löst.
Eftersom det är mycket vi skall spackla tömmer vi över spacklet i en större blandkopp så vi lättare kan blanda allt med härdaren och komma åt med en större spackelspade, blanda noga.
Vi lägger på spacklet med lämplig storlek på spackelspade, stryk ut spacklet så lätt som möjligt. Tänk på att efterbearbetningen skall bli så enkel som möjligt.
Lägg på ganska tjockt i hörnen och släta ut ifrån båda håll, radien slipar vi till.
Lägg på ganska tjockt i hörnen och släta ut ifrån båda håll, radien slipar vi till.
Försök att följa slaget på de ställen där lagningen är där.
Försök att följa slaget på de ställen där lagningen är där.
När vi är nöjda tar vi bort maskeringstapen innan spacklet härdat. Nu låter vi spacklet härda ut ordentligt.
När vi är nöjda tar vi bort maskeringstapen innan spacklet härdat. Nu låter vi spacklet härda ut ordentligt.
När vi är nöjda tar vi bort maskeringstapen innan spacklet härdat. Nu låter vi spacklet härda ut ordentligt.
När vi är nöjda tar vi bort maskeringstapen innan spacklet härdat. Nu låter vi spacklet härda ut ordentligt.
När vi är nöjda tar vi bort maskeringstapen innan spacklet härdat. Nu låter vi spacklet härda ut ordentligt.
Nu är det dags för slipkloss och 300korns vattenslippapper.
Vi slipar den stora ytan på skrovsidan först.
Mycket vatten och slipa tills vi är nere i jämnhöjd med den oskadade gelcoatytan.
Blir det märken och ojämnheter kvar tar vi det i nästa spackling.
Hörnen på akterspegeln slipar vi till radien.
Här har radien återskapats men det kräver en del spackling till.
Även här krävs en andra spackling.
Genomslipning av gelcoat åtgärdas i andra spackling.
Här krävs en andra spackling.
Torka av de slipade ytorna med trasa eller torkpapper fuktad i ren aceton.
Torka av de slipade ytorna med trasa eller torkpapper fuktad i ren aceton.
Torka av de slipade ytorna med trasa eller torkpapper fuktad i ren aceton.
Blanda en liten sats spackel med härdare och rör om noga.
Blanda en liten sats spackel med härdare och rör om noga.
Lägg på spacklet på de skador som kom fram vid slipningen.
Lägg på spacklet på de skador som kom fram vid slipningen.
Lägg på spacklet på de skador som kom fram vid slipningen.
Lägg på spacklet på de skador som kom fram vid slipningen.
Använd en gummispackel och stryk ut spacklet med.
Använd en gummispackel och stryk ut spacklet med.
Använd en gummispackel och stryk ut spacklet med.
Använd en gummispackel och stryk ut spacklet med.
Använd en gummispackel och stryk ut spacklet med.
På den stora skadan på fribordet lägger vi spacklet på gummispackeln och stryker ut så vi får det så slätt som möjligt.
På den stora skadan på fribordet lägger vi spacklet på gummispackeln och stryker ut så vi får det så slätt som möjligt.
På den stora skadan på fribordet lägger vi spacklet på gummispackeln och stryker ut så vi får det så slätt som möjligt.
Nu låter vi det härda.
Nu låter vi det härda.
Nu låter vi det härda.
Nu låter vi det härda.
När det härdat ut sätter vi igång och vattenslipar, vi börjar med 300korns och ser vi att det inte behöver spacklas mer kan vi gå på 600korns. Prova på en fläck att polera med autosol, är vi inte nöjda med ytan går vi vidare med finare vattenslippapper.
Vi stryker på autosol på de slipade ytorna en i taget.
Polera och torka av med fuktig trasa.
Polera och torka av med fuktig trasa.
Nu är friborden reparerade och det är dags att vända på båten.